Tips & tricks

Beginnen met hiken? Denk dan aan deze 12 handige tips

Ben jij het ommetje in de buurt ook helemaal zat? Mooi! Want met deze tips zet je moeiteloos 10.000 stappen buíten de gebaande paden. Zet je tas en hikebooties maar klaar; het wandelavontuur kan beginnen.

1. Stippel een route uit

‘Een goede voorbereiding is het halve…’ Jajaja, we kennen het cliché, maar als je begint met hiken is het vooraf écht handig als je weet waar je aan toe bent. Qua kilometers vooral. Plan daarom thuis al een route. Eén van onze favorieten? Het Boswachterspad in de Schoorlse Duinen. Volg de blauwe pijlen vanaf het Buitencentrum (waar je gemakkelijk de auto kunt parkeren) en geniet 10 kilometer lang van heide, dennenbos, open duinen en zee.

2. Laat je gêne thuis

En kies (in dit geval) voor comfy. Bij een flinke wandeling ontkom je namelijk niet aan lompe bergstappers. Investeer dus in een duurzaam feestje voor je voeten. Het liefst enkelhoog voor de stabiliteit en voorzien van een Gore-Texlaag voor de waterdichtheid. Een goed profiel is ook aan te raden. Net als neus- en hielversteviging, want daardoor gaan wandelschoenen langer mee.

3. Wandel zonder blaren

Trek daarom goede (en droge!) sokken aan. Zelf zweren we bij Wrightsock, een merk dat garandeert dat blaren tot het verleden behoren. Die proef op de som gingen wij jaren geleden al aan. Tijdens de klim naar de top van de Kilimanjaro (op on-ingelopen schoenen) was er – zelfs na zeven dagen – geen enkel pijnlijk blaartje te bespeuren. En door de Merinowol die erin zit, ook geen stank. Je snapt: sindsdien zijn het de beste stapmaatjes.

4. Draag kledinglaagjes

Het is namelijk belangrijk dat je je comforttemperatuur behoudt, zodat je niet onnodig veel energie verbruikt. Pas je het 3-lagensysteem toe, dan zit je gebakken. Je begint met de basislaag, een thermohemdje. De tweede laag is de isolatielaag, zoals aan een fleecevest. Dat houdt je warmte goed vast. De derde laag is de beschermingslaag, oftewel een lichte, wind- en waterdichte jas. Check tijdens het wandelen regelmatig of je iets aan of uit moet trekken, zodat dat je het nooit te warm of te koud krijgt.

5. Pak een waterdichte jas in

Je weet: niks zo veranderlijk als het Nederlandse weer. Neem daarom altijd een regenjas mee. Dit duurzame jack van VAUDE bijvoorbeeld. Hij is functioneel, water- en winddicht én je kunt ‘m oprollen tot een compact pakketje voor in je binnenzak.

6. Kies voor een compacte rugzak

Neem alleen mee wat je nodig hebt en kies voor compact. Lichtgewicht is ook wel zo fijn. En ga je een hele dag op pad? Dan is een tas met een heupband ook een tip waar je blij van blijft.

7. Vergeet de wandel-essentials niet

Zoals wc-papier (je kan het maar bij je hebben), zonnebrand, een petje, een plastic zak (voor op de zitten bij nat weer, maar ook voor het opruimen van troep onderweg), wat lekkers (bananenbrood of notenmix, altijd goed), een tekenpen, een paar pleisters (voor als je de derde tip niet hebt opgevolgd ;-)) en een lekvrije thermosbeker.

8. Drink genoeg water

Wacht liever niet met drinken totdat je dorst krijgt, want dan heb je meer kans op vermoeidheid of spierkramp. Een stelregel: ieder kwartier een paar goeie slokken. Ook op de koude(re) dagen. Dan zit je altijd goed.

9. Wandelen op een volle maag? Doe maar niet

Beter is om na een maaltijd eerst een halfuurtje uit te buiken en daarna op pad te gaan. Dit om je spijsvertering niet in de war te schoppen.

10. Laat je zintuigen het werk doen

Luister eens naar de vogels, ruik de dennengeur en kijk naar de verschillende kleuren in de natuur. Door je zintuigen te prikkelen krijg je een enorme body- & brainboost. Zet je telefoon maar eens uit. Wedden dat dat je goed doet? Ontspannen en nieuwe energie opdoen gaat op die manier vanzelf.

11. Bekijk de dieren van een afstandje

Zeker nu, in het broedseizoen, zijn dieren op hun kwetsbaarst. Ze nestelen, broeden en baren. Blijf van half maart tot half juli echt op de aangegeven paden en praat ietsiepietsie zachter. Zo kunnen de dieren in alle rust in hun (pre)babybubbel blijven.

12. Bewaar een XXXL-tocht voor later

Kijk eerst of je hiken echt leuk vindt voordat je Cheryl Strayed (Wild) of Rynor Winn (Het Zoutpad) achterna gaat. Loop ook in je eigen tempo en neem elk uur een break van 10 minuten. Geloof ons, dit is het succesrecept. Hierna wil je niks anders meer en mag je inner Cheryl of Raynor naar buiten komen.

Andere artikelen

Stories

Tijd voor taart, bubbels en een glitterpak: Wilde Wolven staat live!

Aliquam non nisi nibh. Integer fermentum feugiat sagittis. Morbi ornare leo justo, quis fringilla libero imperdiet ac. Maecenas at venenatis dolor. Pellentesque id ultrices dolor. Ut ut leo at risus faucibus finibus vitae eu tortor….

Verder lezen
Explorer

Hier wil je heen: 5 waanzinnige Nederlandse Nationale Parken

Zodra de weerapp een zonnetje aangeeft, rijden we in stoet richting het strand. Zonde wel. Vooral omdat er zoveel mooie Nederlandse Nationale Parken zijn waar je ook heel goed vertoeven kunt. Benieuwd naar onze vijf…

Verder lezen
Stories

Happy Camper Marloes Engelhart: ‘Dit is een investering in levensgeluk’

Ze bekijken het leven het liefst vanuit hun klapstoel; hebben altijd een volle koelbox binnen handbereik en liggen niet wakker van typisch Nederlands zeik… uhm, zomerweer. We hebben het natuurlijk over De Happy Camper. Dit…

Verder lezen